Succesvolle start van de bachelor Speltherapie aan de CHE
17 februari 2025In september is aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) de nieuwe bacheloropleiding Speltherapie van start gegaan. Deze deeltijd hbo-opleiding leidt studenten in vier jaar op tot speltherapeut. Het curriculum is opgebouwd rondom drie leerlijnen, die elk semester terugkomen:
1. Methodiekvakken – gericht op therapeutische technieken, spelinterventies en de inhoud van het vak
2. Kennisvakken – waarbij theoretische en wetenschappelijke achtergronden centraal staan
3. Professionele identiteit (PI) – gericht op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de studenten
Inmiddels is het eerste semester afgerond, en zowel studenten als docenten zijn enthousiast over deze nieuwe opleiding. Uit de eerste evaluaties blijkt dat studenten een helder beeld krijgen van het beroep van speltherapeut en dat de opleiding sterk bijdraagt aan hun persoonlijke en professionele vorming.
Opbouw van de opleiding
Het eerste jaar staat in het teken van spel en spelen. Studenten verdiepen zich in de gezonde ontwikkeling van kinderen en leren spelbegeleidingstechnieken, spelplannen schrijven en spel observeren.
In het tweede jaar wordt de basis verder uitgebouwd met vakken over ethiek, recht ,systemisch werken, psychopathologie en de hulpvragen voor speltherapie.
Tijdens het derde jaar lopen studenten een speltherapeutische stage en zoeken zij actief naar een stageplek binnen het werkveld van de speltherapeut.
Het vierde en laatste jaar bestaat uit een minor en het afstudeeronderzoek, waarmee studenten hun opleiding afronden en zich voorbereiden op een toekomst als speltherapeut.
Met deze nieuwe bachelor biedt de CHE een innovatieve en praktijkgerichte opleiding die aansluit bij de groeiende behoefte aan speltherapeuten binnen de jeugdzorg en andere zorgdomeinen.
Vernieuwingen in de master Speltherapie: start in september 2025
Binnen de master Speltherapie staan belangrijke veranderingen op de planning. Per september 2025 gaat het vernieuwde curriculum van start, met verbeteringen die de opleiding nog beter laten aansluiten op de actuele maatschappelijke ontwikkelingen en trends. Docenten werken momenteel aan deze herziening om zowel de theoretische als praktische componenten van de opleiding verder te versterken.
Een van de grootste wijzigingen is de uitbreiding van de stageperiode. Vanaf september 2025 starten studenten hun stage al in februari van het eerste studiejaar. Hierdoor wordt de
stage met een half jaar verlengd en krijgen studenten meer tijd om theorie en praktijk met elkaar te verbinden en speltherapeutische vaardigheden in de praktijk te ontwikkelen.
Ook het onderzoeksprogramma wordt aangepast. Onderzoekend vermogen krijgt een centrale rol binnen alle vakken, zodat studenten nog beter leren hoe onderzoek kan bijdragen aan de versterking en professionalisering van de speltherapeutische praktijk.
Met deze vernieuwingen speelt de master Speltherapie in op de veranderende eisen en behoeften in het werkveld. De opleiding biedt vanaf september 2025 een nog stevigere basis voor professionals die zich willen specialiseren in speltherapie.
Meer weten over de vernieuwde master? Houd onze updates in de gaten!
Agenda
-
06 mei
2-daagse scholing: 'Wat bezielt jou?'
-
-
16 mei
Cursus: Home Schematherapie bij mensen met een laag IQ
-
-
02 jun.
Cursus: Emotie Regulatie Training (ERT) bij mensen met een laag IQ
-
-
02 jun.
3-daagse cursus: Polyvagaaltheorie in de spreekkamer
-
-
03 jun.
2-daagse cursus: Motiveren tot ACTiveren voor POH-GGZ!
-