In de GGZ krijgen vaktherapeuten te maken met behandelprogramma's die gebaseerd zijn op cognitief-gedragstherapeutische methodieken. In de cognitieve gedragstherapie staan gedachten centraal. In vaktherapieën staan het (bewegings)gedrag en het gevoel centraal. Twee therapievormen, waarbij sprake lijkt van een controverse. Maar is dit werkelijk zo of zijn vaktherapie en cognitieve gedragstherapie juist goed te combineren en te integreren?
Cognitieve gedragstherapie (CGT) is ontstaan tussen 1955 en 1965, met als grondleggers Albert Ellis en Aaron Beck. In dezelfde tijd zijn ook diverse vaktherapieën ontstaan. Op dit moment is CGT de meest gebruikte behandelvorm in de GGZ, waarvan de effectiviteit bij verscheidene psychische stoornissen uitvoerig is bewezen. Vaktherapeuten lijken vaak nog onvoldoende geschoold te worden in de CGT. Maar ook cognitieve gedragstherapeuten worden onvoldoende geschoold in de mogelijkheden van vaktherapie binnen de CGT, waardoor er wederzijds te weinig gebruik wordt gemaakt van elkaars expertise.
Doelgroep
De cursus is bedoeld voor alle vaktherapeuten (drama-, muziek-, dans-, spel-, beeldende- en psychomotorische therapie).
Doelstelling
In deze cursus worden vaktherapeuten zowel theoretisch als praktisch geschoold in het werken volgens cognitief-gedragstherapeutische principes en uitgedaagd om op basis van een cognitief-gedragstherapeutisch kader vaktherapeutische interventies te labelen en toe te passen.
Aan het eind van de cursus beschikken de deelnemers over kennis ten aanzien van specifieke en experiëntïele technieken van de cognitieve gedragstherapie en hebben ze vaardigheden ontwikkeld om het cognitief gedragstherapeutische model te combineren en te integreren met vaktherapie.
Inhoud
- uitgangspunten cognitieve gedragstherapie
- plaatsbepaling vaktherapie ten opzichte van CGT
- specifieke technieken van de CGT
- experiëntiële technieken: gedragsexperimenten; exposure; imaginatie
Werkwijze
Theorie wordt afgewisseld met demonstraties (mede met behulp van filmpjes) en praktische oefenrondes (met behulp van rollenspel).
Opbouw
De cursus bestaat uit vier cursusdagen die eens per 3 weken plaats vinden, zodat er tussen de bijeenkomsten door voldoende ruimte is voor het lezen van de literatuur en het oefenen van geleerde vaardigheden.
Toetsing
De toetsing van de cursus bestaat uit het maken van een casusverslag, waarin deelnemers gevraagd worden te beschrijven en te reflecteren op hoe ze in een casus de basistechnieken en experiëntïele technieken van de CGT hebben toegepast en gecombineerd/geïntegreerd met vaktherapie.
Klik hier om je aan te melden.
Literatuur
De deelnemers dienen te beschikken over
Broeke, E. ten, Heiden, C. van der, Meijer, S., Driessen, A., & Korrelboom, K. (2022). Cognitieve gedragstherapie, de basisvaardigheden. Boom uitgevers.
De deelnemers ontvangen daarnaast artikelen over CGT & vaktherapie